tiistai 25. lokakuuta 2016

Tuulin kuulumiset

Ratsastuslinjalla ensimmäistä vuotta opiskeleva Tuuli päätti repäistä ja lähteä kakkosjakson ajaksi kokeilemaan opiskelua Espanjan Fuengirolassa, jossa toimii suomalainen lukio. Tässä Tuulin lähettämät kuulumiset: 

Moi!! 
Onhan tää tietysti tosi erilaista opiskella ulkomailla, mutta mutta musta tuntuu, että oisin aina asunu täällä! Sopeutuminen toiseen kulttuuriin on tapahtunu nopeesti. Espanja eroaa Suomesta tosi paljon. Mutta täällä mun asuinalueella eli Los Pacosissa Fuengirolassa asuu tosi paljon suomalaisia ja suomen kieltä kuulee joka päivä koulussa, koska se on suomalainen koulu ja oikeastaan kaikkialla mihin vaan meneekin, koska Fuengirola on suomalaisten perinteinen matkakohde ja etenkin eläkeläiset tulee viettämään talvea tänne.


Mä käyn Aurinkorannikon suomalaista lukiota ja se sijaitsee täällä Los Pacosissa eli mulla on semmonen 400 metrin koulumatka ja se taittuu kävellen ihan muutamassa minuutissa! Koko koulussa on vähän reilut 300 oppilasta ja niistä lukiolaisia on noin 80. Eli oon päässy tutustumaan vähän isompaan kouluun! Mä oon täällä koko 2 jakson eli palaan takaisin Suomeen marraskuun lopussa. 


 Tietysti välillä tai no oikeestaan joka päivä kaverit ja perhe siellä tulee mieleen, mutta tää aika on kuitenkin vaan 2 kuukautta ja mulla on vapaa-ajalla paljon kaikkee kivaa tekemistä kavereiden ja isovanhempien kanssa ja viihdyn koulussa hyvin😀 Asun siis mun mummon ja papan kanssa täällä, koska ne on vuokrannu täältä asunnon ja kiva kun ottivat mut mukaan😆Kouluruoka on täällä ihan älyttömän hyvää, koska minkäänlaisia eineksiä ruuanvalmistuksessa ei käytetä vaan pelkästään tuoreita ruoka -aineksia. Opettajat on mukavia ja rentoja ja muutenkin täällä suomalaisista tulee rennompia ja sosiaalisempia, kun he omaksuvat espanjalaisen kulttuurin. Espanjalaiset viettävät huoletonta ja aikataulutonta elämää😅 toki aikataulut löytyy, mutta niistä ollaan jäljessä useita tunteja! 2 tuntia ei ole vielä edes paha! 
 
Täällä on ollu tosi lämmintä ja se on pelkkää plussaa, koska mä rakastan aurinkoa ja auringonottoa ja rannalla oloa ja uimista☺ on ollu muutama sateinen päivä, mutta täällä se sataa vaan hetken ja kun taas Suomessa sataa niin se sataa koko päivän! Espanjalaisten mielestä täällähän on jo kylmä kun on vaan 22 astetta päivällä lämmintä ja sillon on kyllä laitettava toppatakki päälle ettei jäädy😅 se on niin hassua kun itte kulkee kaupungilla topissa ja shortseissa ja paikalliset kävelee vastaan toppatakki päällä😅 mutta on se varmaan pikkunen shokki astua ulos lentokoneesta Suomessa kun siellä on silloin jo pakkasta. Innolla odotan😅 

 
Ennen kun koulu alko ja myös syyslomalla kierreltiin uusissa paikoissa mm. Rondassa, joka on semmonen pieni vuoristokylä, Mijaksessa, joka on myös vuoristokylä, jossa kaikki talot ovat valkoisia ja siksi sitä kutsutaan myös valkoiseksi kaupungiksi. Sitten oon myös käynyt Marbellassa, koska siellä asuu meidän perhetuttuja. Ja tietysti Malagassa oon myös käyny, koska siellä sijaitsee lentokenttä! On ollu tosi kiva nähä muitakin paikkoja kun vaan pelkästään tätä Fuengirolaa!

 
 
Mulla on ollu täällä suhteellisen rentoa, koska koulussa mulla on 22 tuntia viikossa, mutta toki suoritan joitakin etäkursseja ja ne vie myös vähän aikaa. Mutta oon ehtiny tehä ja nähä täällä kaikenlaista☺ vapaa-ajalla tulee käytyä kahviloissa, kaupoissa, rannalla sekä kävelyllä tai juoksulenkeillä. Oon saanu mun uusista kavereista hyvää lenkki-ja shoppailuseuraa😅
Mutta kaiken kaikkiaan oon ollu täällä nyt melkein 4 viikkoa ja oon viihtyny oikein hyvin!! Saa nähä tuunko tänne vielä joskus uudestaan, mutta on myös kiva tulla kohta takasin sinne☺ kun on pitkään jossain muualla kun kotona, oppii arvostamaan sitä omaa kotia entistä enemmän!


 
Ainiin ja tosiaan heppoja en oo juurikaan nähny ainakaan vielä, mutta tässä aika lähellä on yks talli, jossa mun kaveri käy ratsastamassa niin ehkä mä voin joskus lähtee sen mukaan sinne😊 


T: Tuuli

Matkakuumehan tässä lukiessa iski :) Terveiset täältä Suomesta vielä sinne aurinkoon!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti